History opdracht bij de musical “Billy Elliot”
Je gaat een ckv-opdracht maken naar aanleiding van de mijnstaking in Engeland die in het verhaal van Billy Elliot een belangrijke rol speelt.
Je maakt gebruik van de bijlagen bij deze opdracht. Je mag natuurlijk altijd gebruik maken van andere (extra) bronnen als je dat wilt.
Studielast: twee uur
Je werkt alles netjes uit op de pc en levert het gehaal in in een mapje.
Op het voorblad staat je naam, de klas, de opdracht en een passende afbeelding
Opdrachten:
1. Schets aan de hand van de volgende punten een beeld van de mijnstaking:
a. een tijdlijn
b. de strijdende partijen en hun leiders
c. de aanleiding van de staking
d. het verloop van de staking
e. de imapct die de staking had op de gem eenschap
f. de afloop van de staking
2. Schrijf een artikel van een A4-tje waarin je het standpunt van Margaret Thatcher uitlegt en verklaart. Schrijf het artikel als was je zelf Margaret Thatcher
3. Schrijf een artikel van een A4-tje waarin je het standpunt van Arthur Scargill uitlegt en verklaart. Schrijf het artikel als was je zelf Arthur Scargill.
4. Beschrijf hou de staking in de film wordt verbeeld.
5. Beschrijf hou de staking in de musical wordt verbeeld.
6. Leg de tekst van het lied “But we all go together when we go..” uit in de context van de
staking
Bijlagen:
1. liedtekst “But we all go together when we go...” (p.31)
2. tekst “context” p.5, 6 en 7
3. tekst “solidarity” p.10 en 11
4. dvd serie In Europa aflevering 31 + tekst
Je gaat een ckv-opdracht maken naar aanleiding van de film en de musical Billy Elliot.
Je maakt gebruik van de bijlagen bij deze opdracht. Je mag natuurlijk altijd gebruik maken van andere (extra) bronnen als je dat wilt.
Studielast: twee uur
Je werkt alles netjes uit op de pc en levert het geheel in in een mapje.
Op het voorblad staat je naam, de klas, de opdracht en een passende afbeelding
Opdrachten:
DE FILM
1. Geef in tien regels een samenvatting van het verhaal.
2. Waar en wanneer speelt de film zich af, en hoe zie je dat?
3. Beschrijf de vormgeving van de film. Denk aan de omgeving, de kleding, de belichting.
4. Beschrijf de volgende personages kort: wat is hun karakter, wat is hun drijfveer?
a. Billy
b. Vader van Billy
c. Tony
d. Mrs. Wilkinson
e. Michael
5. In een goed verhaal botsen de drijfveren van de hoofdpersonen. Daardoor ontstaan er conflicten en krijgt het verhaal dynamiek. Beschrijf een paar van de conflicten tussen de bovenstaande personen. Minimaal 4.
6. Er komen nogal al wat thema’s aan de orde in de film. Een paar voorbeelden van thema’s: werkloosheid en de gevolgen daarvan; vooroordelen tegenover homosexualiteit. Noem zelf nog drie andere thema’s.
7. De regisseur Steven Daldry heeft een aantal belangrijke boodschappen in de film gestopt. Een voorbeeld daarvan is: zoek uit wat je echt wilt/kunt en jaag je droom na. Noem nog twee andere boodschappen.
8. Wat vond jij de meest geslaagde scene van de film? Licht dit toe.
DE MUSICAL (VOORAF)
9. Hoewel de regisseur van de musical dezelfde is als die van de film zijn er veel verschillen. Dat geldt bijvoorbeeld voor het einde. Kijk in de bron op blz. 12 (interview met de regisseur) en naar de tekst van de Slotscene (blz. 30-32)
a. Wat zijn de verschillen tussen het einde van de film en het einde van de musical?
b. Waarom heeft de regisseur voor een ander einde gekozen?
c. Welk einde vind jij sterker en waarom?
10. Kijk naar de tekst van het lied “The Letter”, bron blz. 27. Waarom zou de componist Elton John moeite hebben gehad om een lied op deze tekst te maken? Denk aan begrippen als rijm en metrum, couplet en refrein.
11. Luister nu naar het lied (staat elders op deze blog).
a. Hoe heeft componist Elton John het probleem van vraag 10 opgelost?
b. Met welke zin begint de zang?
c. Welke instrumenten spelen de hoofdrol in de begeleiding?
d. In het tweede deel (vanaf 2.23) zingen Billy en Mrs. Wilkinson samen. Is de zang daar eenstemmig of tweestemmig?
12. Kijk nog een keer naar de tekst van de Slotscene (bron p. 32). De tekst van “The Letter” komt hier terug. Maar wat is het verschil?
DE MUSICAL (ACHTERAF)
13. In een film kun je de werkelijkheid heel realistisch weergeven, in een theater niet. Daar moet je meer gebruik maken van de verbeelding van de toeschouwer. Geef hiervan drie voorbeelden uit de musical: hoe hebben ze in de voorstelling met eenvoudige middelen iets gesuggereerd dat er eigenlijk niet was?
14. Schrijf een recensie in proper English van 150 woorden over deze musical. Zeg in je recensie iets over de thema’s uit het verhaal, over de dans, het acteren, de muziek en de vormgeving. Laat ook duidelijk en met argumenten weten wat jij van de voorstelling vond en of het wat jou betreft een aanrader is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten